Strona Główna  »  Systemy pomiarowe  »  Systemy pomiaru powierzchni

Systemy pomiaru powierzchni

Działanie systemu pomiaru powierzchni:

Zasadniczym składnikiem systemu pomiaru powierzchni jest kamera generująca obraz 3D (trójwymiarowy). Dane z urządzenia optoelektronicznego – jakim jest kamera trafiają do komputera PC, na którym zainstalowana jest specjalna aplikacja służąca do:

  • konfiguracji urządzenia,
  • przechwytywania obrazu,
  • obróbki obrazu,
  • zapisywania danych.

Dane te mogą być także wykorzystywane w innych aplikacjach lub do sterowania urządzeniami peryferyjnymi np. sterowniki, przełączniki, roboty itd.

Kamera 3D – zasada działania:

 

Wygenerowanie obrazu 3D polega na umieszczeniu badanego przedmiotu pod kamerą i wprowadzenie go  w ruch jednostajny lub umieszczenie badanego przedmiotu pod kamerą wprowadzoną w ruch jednostajny wzdłuż badanej powierzchni przedmiotu.
Dokładność pomiarów może być zakłócona poprzez zaburzenia ruchu, (np. drgania przenośników lub transporterów).

 

Kamera 3D – generowanie obrazu




 

 

Kamera 3D – przykładowy podgląd wygenerowanego obrazu kostki brukowej

 

 

Przykład zastosowania Systemu mierzenia powierzchni dla przemysłu drzewnego - Trójwymiarowe mierzenie bali drewnianych


 

Kamera 3D wytwarza dokładny trójwymiarowy obraz profili bali drewnianych z pokazaniem ich nieregularności na powierzchni, nawet w trudnych warunkach. Danych używa się  do sortowania pod względem przekroju, gdzie każdy bal drewna zostaje przydzielony do właściwego pojemnika.

Można również za pomocą kamery 3D dokonać pomiaru wysokości i średnicy bali drewnianych. Wysokość ramienia dociskającego jest mierzona za pomocą dekodera położenia ATM60 dla określania średnicy bali drewna. Za pomocą tego urządzenia jest obliczany także czas obrotu. ATM60 jest bardzo solidny i niezawodny i posiada wysoką odporność na wstrząsy i wibracje. Automatyczne światło rozpoznaje średnicę bali drewna, tak aby pień mógł przejść centralnie do korowarki obróbki drewna. MLG oferuje wiele opcji, w tym pomiar wielkości, rozdzielczości, konfiguracji i interfejsów.